Köpvillkor

1. Allmänt

Vi på Textilgallerian informerar härmed att när Du som konsument handlar via internet, gäller Konsumentköplagen (1990:932), lagen (2005:59) om distans- och hemförsäljningsavtal (Distansavtalslagen), personuppgiftslagen samt lag (2002:562 om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster (Lag om e-handel).

Textilgallerian.se ägs och drivs av Textilgallerian.se JOLI AB, registrerat i Sverige med organisationsnummer 556884-4871, momsnr SE556884487101. Textilgallerian.se JOLI AB:s säte i Sverige ligger på Nybrovägen 16, 394 70 Kalmar.

Dessa “allmänna villkor” gäller när du som användare (“konsument”) beställer via www.textilgallerian.se och relaterade sidor ("webbplatsen"). Avtalet ingås mellan dig och Textilgallerian.se JOLI AB, organisationsnummer 556884-4871 ("Textilgallerian.se JOLI AB").

Du kan kontakta textilgallerian.se via e-post på info@textilgallerian.se.

För företagskunder gäller köplagen samt Lagen om e-handel för det frågor som inte uttryckligen regleras i dessa villkor med undantag från vad som särskilt anges för konsument nedan.


2. Produktpresentation

Textilgallerian har gjort allt vi kan för att återge alla färger och bilder korrekt på vår hemsida. Vi kan dock ej garantera att den faktiska varan kommer att ha exakt den färg och utseende som Du uppfattar på Din skärm. Detta på grund av färgfunktioner samt bildskärmen på Din dator, vi kan inte ansvara för färgåtergivningen på Din datorskärm.


3. Köp och avtal

Köp av produkter hos Textilgallerian innebär samtidigt godkännande av våra allmänna villkor. Vid beställning över internet föreligger bindande köpeavtal. Ett avtal om köp ingås när Textilgallerian har bekräftat konsumentens beställning och konsumenten har fått en orderbekräftelse från Textilgallerian via e-post. Vi rekommenderar att du sparar orderbekräftelsen inför eventuella kontakter med Textilgallerians kundservice gällande beställningen. Textilgallerian förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Vid misstänkt bedrägeri kommer kontakt att tas med polisen. Alla bedrägerier polisanmäls. Textilgallerian ingår endast avtal med myndig person över 18 år. Vi strävar efter att alltid publicera den senaste och mest tillförlitliga informationen på Textilgallerians webbshop. Vid uppenbara felaktigheter i vår information på nätet, t ex avseende priser eller kvantiteter, förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa i efterhand. Om du inte accepterar korrigeringen har Du alltid rätt att avboka Din beställning.

Minsta beställning av tyger är 1 meter. 


4. Priser

Alla våra priser är i svenska kronor inklusive moms. Fraktkostnader är ej inkluderade i priset, utan läggs till som en extra avgift enligt nedan. Priserna uppdateras löpande och skall alltid vara aktuella. Vi reserverar oss för felaktig information på grund av tekniska eller mänskliga fel.


5. Tygprover

Tygprover skickas mot en kostnad på 5 kr/st och storleken kan variera beroende på tyg. Max antal tygprover är 10st/kund. Normalt skickas tygproverna inom 1-3 arbetsdagar, tygprover från Designers Guild, Sanderson och Morris tar ca 7-9 arbetsdagar. Tygproverna levereras direkt i brevlådan. 

Tänk på att det kan vara nyansskillnader på ett tygprov och tyget du faktiskt beställer då dessa inte alltid är ifrån samma färgbad.


6. Frakt

Order över 800 SEK är fraktfritt*. Vid order under 800 SEK tillkommer en fraktavgift på 59 kronor för ombudspaket och vid leverans av långgods över 140 cm tillkommer en fraktavgift på 149 kronor för hemleverans. Du kan även välja en av våra tilläggstjänster avseende frakt mot en extra kostnad. Vid långgods över 200 cm kan du som kund välja på två olika fraktsätt; leverans till terminal (paketet hämtas ut på närmsta Schenkerterminal) för 149 kr eller hemleverans för 399 kr. 

Vi reserverar oss för möjligheten att skicka beställningar med våra förvalda fraktsätt till adresser utanför våra fraktbolags täckningsområden. I sådana fall kontaktar vår kundtjänst dig via email för att hitta alternativa lösningar för din leverans. Textilgallerian förbehåller sig rätten att häva ett köp om leverans inte är möjlig enligt våra standardvillkor. Ett sådant exempel kan vara att leverera till vissa länder eller öar. Kontakta vår kundtjänst för mer information.



*Gäller ej gardinstänger/rullgardiner eller andra långgods över 140 cm.


7. Leveranser

Leveranstid inom Sverige 3-7 arbetsdagar, måttbeställda produkter inom 7-10 arbetsdagar. Vid annan leveranstid anges detta i produktinformationen. Vid slutförsäljning och längre leveranstider informeras kunden via mail.

Efter slutförd order bekräftas kunden via e-post. Outlösta paket debiteras med 300 SEK. Outlösta paket innehållande måttanpassade produkter debiteras med hela ordervärdet. Vid slutförsäljning av produkter informeras kunden inom två arbetsdagar. Vid försening har kunden rätt att häva köpet utan kostnad.


8. Transportskada

Upptäcker du att ditt paket är skadat ska du anmäla detta direkt på plats. Du gör en reklamation till transportören direkt på utlämningsstället. Kontakta sedan oss om skadan via info@textilgallerian.se, och ange ”Transportskada” och ditt ordernummer i ämnesraden.


9. Reklamation

Enligt konsumentköplagen har kunden rätt att returnera en vara inom 3 år under förutsättning att det var fel på varan vid köptillfället. Om varan är felaktig skall detta anmälas till Textilgallerian snarast via e-post info@textilgallerian.se eller via telefon 0480-661 81. Vid eventuell tvist förbinder vi oss att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Kunden ersätts för returfrakt vid godkända reklamationer.

För att vi ska kunna göra en bedömning av din reklamation ber vi dig om följande:

  • Kontakta Textilgallerians kundservice på info@textilgallerian.se
  • Skicka en kortfattad beskrivning av skadan eller defekten och hur den har uppstått, så fort du upptäcker den
  • Bifoga en beskrivning av defekten med 2-4 bilder. Felet måste synas tydligt, och du måste bifoga en bild på såväl hela produkten som på delen som är defekt
  • Ange ordernummer eller bifoga en kopia av orderbekräftelsen.
  • När vi har mottagit ditt mail behandlar vi din reklamation så fort som möjligt

När du mailat oss ditt reklamationsärende så kommer vi att skicka en retursedel till dig via mail så att du kan skicka tillbaka din felaktiga vara till oss för bedömning. Om du returnerar en defekt produkt / defekta produkter kommer Textilgallerian att stå för fraktkostnaderna.

Varan måste alltid vara väl förpackad och du måste spara kvittot för porto. Du är ansvarig för paketet tills det har tagits emot av Textilgallerian, så behåll postkvittot inklusive information om fraktkostnader och spårningsnummer om det finns.


10. Betalningsformer

SveaWebPay Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder SveaWebPays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

SveaWebPay Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. Fakturan mailas till dig i samband med att din order skickas från Textilgallerian. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Textilgallerian.se JOLI AB överlåtna till Svea Ekonomi AB. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. 

SveaWebPay Delbetala Köpvillkor Delbetala

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Har du några frågor så kan du ringa Svea Ekonomi på telefon 08-51493113 för närmare information.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr: 

Löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55 %.


11. Regler vid retur/ångerrätt

Vi erbjuder totalt 30 dagars öppet köp på icke måttanpassade produkter ifrån mottagandet av din order. Under dom första 14 dagarna kan du returnera din order enligt villkoren i Distansavtalslagen.

Har du hanterat produkten i större omfattning än vad som krävs för att fastställa egenskaper eller funktion kommer Textilgallerian ta ut ersättning för produktens värdeminskning. Tänk på att detta även gäller om produktens förpackning skadats i större utsträckning än vad som krävs för att ta ut produkten. (Med produktens förpackning menas inte ytteremballaget som skyddar vid transport.

Vid retur dag 15-30 skall produkten vara i väsentligt oförändrat skick samt ligga i sin originalförpackning. 

Varan skall ej vara använd eller trasig och komplett med samtliga tillbehör. Avsteg från detta accepteras endast om varan förändrats på grund av någon åtgärd som varit nödvändig för att undersöka varan och ej väsentligen förändrat varans skick. Sådan undersökning av varan skall ske med största varsamhet och får inte vara mer omfattande än nödvändigt.

Vid byte och/eller retur står kunden för transportrisken och kostnaden.

Återbetalning alternativt leverans av ny produkt, sker inom 30 dagar från det att vi mottagit returnerad produkt.

Observera dock att ersättning för frakt-, administrations- och returkostnader ej ingår

Ångerrätt/bytesrätt gäller EJ för måttanpassade produkter eller metervaror.

Adress för returer; Textilgallerian.se JOLI AB, Nybrovägen 16, 394 70 KALMAR

Om Du har handlat på Textilgallerian.se och ovanstående punkter ej uppfylls , godkänns inte Din retur och varan returneras tillbaka till Dig samtidigt som Du debiteras för fraktkostnaden. Tänk på att Du själv är ansvarig om produkten försämras under returfrakten, se därför till att emballera den väl.

Måttanpassade produkter

Vid beställning av måttanpassade produkter, dvs. efter kundens egna mått, sker alltid tillverkningen av produkten i det angivna måttet (du som kund måste därför alltid dra av t.ex. mått mellan golv och nedre kant på gardin).

När vi behandlar produkter i vår syateljé, mäts tyget innan sömnad, efter sömnad och efter strykning, för att det alltid skall stämma med kundens angivna mått.

Tyg är dock ett levande material som kan förändra sig på grund av temperatur och luftfuktighet m.m. Därför godkänner vi en differens på 0,5% på kundens angivna mått.


12. Bytesrätt

Vi erbjuder totalt 30 dagars öppet köp på icke måttanpassade produkter ifrån mottagandet av din order. Under dom första 14 dagarna kan du returnera din order enligt villkoren i Distansavtalslagen.

Har du hanterat produkten i större omfattning än vad som krävs för att fastställa egenskaper eller funktion kommer Textilgallerian ta ut ersättning för produktens värdeminskning. Tänk på att detta även gäller om produktens förpackning skadats i större utsträckning än vad som krävs för att ta ut produkten. (Med produktens förpackning menas inte ytteremballaget som skyddar vid transport.

Vid byte dag 15-30 skall produkten ligga oanvänd i sin originalförpackning som den levererades i. Vid byte står kunden för transportrisken och kostnaden. Ange alltid namn, adress och fakturanummer.

Bytesrätt gäller EJ för måttanpassade produkter eller metervaror.

Måttanpassade produkter

Vid beställning av måttanpassade produkter, dvs. efter kundens egna mått, sker alltid tillverkningen av produkten i det angivna måttet (du som kund måste därför alltid dra av t.ex. mått mellan golv och nedre kant på gardin).

När vi behandlar produkter i vår syateljé, mäts tyget innan sömnad, efter sömnad och efter strykning, för att det alltid skall stämma med kundens angivna mått.

Tyg är dock ett levande material som kan förändra sig på grund av temperatur och luftfuktighet m.m. Därför godkänner vi en differens på 0,5% på kundens angivna mått.


13. Garanti

Hos oss gäller 2 års garanti. Garantin gäller om en vara går sönder vid normal användning. Faktura eller kvitto gäller som garantibevis.


14. Utlämnande av personuppgifter

På Textilgallerian värnar vi om din personliga integritet och eftersträvar alltid efter att hålla en hög nivå av dataskydd. För att du ska känna dig trygg i vår hantering av dina personuppgifter har vi därför tagit fram en integritetspolicy som visar hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning. Läs mer om GDPR och vår intigritetspolicy här. 


15. Vad som avses med personuppgifter

Personuppgifter är information som direkt eller indirekt kan identifiera en fysisk person. Begreppet omfattar inte information som har anonymiserats så att den inte kan kopplas till, eller identifiera en fysisk person.


16. Anti-spam policy

Textilgallerian.se JOLI AB medverkar ej till att skicka s.k. SPAM. Som kund till oss kan ni få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation Ni initierat, samt information, nyhetsbrev eller erbjudande kring vår kundrelation. E-postutskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till vår verksamhet förekommer ej. Sker automatiskt utskick ska kunden kunna avregistrera sig från dessa via en länk i e-post meddelandet. Detta skall kunna ske utan att kunden gör en inloggning eller liknade åtgärd. Du som kund har alltid rätt att begära utdrag av registrerade personuppgifter, ändringar av uppgifter eller att uppgifterna raderas.


17. Coockiepolicy

Den här sidan använder cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du vår användning av cookies i enlighet med vår Cookie policy.


18. Force Majeure

Textilgallerian.se JOLI AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan. Och omständigheterna försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet.

Såsom befriande omständighet ska anses vara bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.


19. Överklagan

Om du har ett klagomål kring ditt köp, vänligen maila info@textilgallerian.se. Om vi inte hittar en passande lösning kan du, om villkoren är uppfyllda, göra ett klagomål hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) (http://www.arn.se/). Du kan också använda EU-kommissionens tvistlösning online (EU ODR) (http://ec.europa.eu/odr) för ditt klagomål. Denna portal kan vara aktuell om du bor i ett annat EU-land. När du skickar in ett klagomål, vänligen ange vår e-postadress info@textilgallerian.se.